zondag 18 oktober 2009

Werkzaamheden rond Deventer

Vanaf zaterdag 17 t/m zondag 25 oktober rijden er helemaal geen treinen van en naar Deventer. Dit vanwege de volgende werkzaamheden:
- Inschuiven tunnel Zutphenseweg Apeldoorn.
- Spoorvernieuwing rond Deventer (voorbereiding definitief perron spoor 1).
- Spoorvernieuwing Deventer-Olst
- Plaatsen geluidsschermen en spoorvernieuwing Holten.
- Inschuiven tunnels Verlengde Holterstraatweg en Reggesingel Rijssen.

Tijd voor een verkenning, natuurlijk hoopte ik op mooie locs van aannemers en stopmachines, maar dat viel een beetje tegen.

Als eerst naar Rijssen, waar het op beide bouwplaatsen doodstil was. Die refo's hebben natuurlijk doorgedrukt dat er niet op zondag gewerkt mag worden, maar dan had de trein ook nog wel kunnen rijden....

Bij de Reggesingel was er een stellage met uitzicht op de bouwplaats, die volgens de lokale pers van maandag t/m zaterdag toegankelijk was. Gelukkig was de stellage deze zondag ook al open (niet verder vertellen aan de lokale Christen-Taliban).

Blijkbaar verwacht men veel drukte, gezien het éénrichtingsverkeer op de stellage.

Het tunneldek ligt op de voorgrond klaar om ingeschoven te worden, dit staat voor komende woensdag op de planning. In deze tunnel komt er een gedeelte voor auto's en een gedeelte voor langzaam verkeer.
De voorbereidingen voor de tunnelbak in de Verlengde Holterstraatweg, hier sta ik aan de zuidzijde van het spoor en liggen de tunneldekken aan de noordzijde. Dit wordt een tunnel alleen voor auto's, de fietsers kunnen gebruik maken van de tunnel in de Haarstraat die er al een jaar of tien ligt.
In Holten zou het perron aangepakt worden, maar daar was nog helemaal niks te zien. In de verte was men wel bezig met de geluidswanden die hier komen.
In Deventer is bij Ijsbaan de Scheg (vlakbij station Colmschate) een centraal busstation ingericht, dit omdat men bij het centraal station in Deventer de bussen niet kwijt schijnt te kunnen. Er was zelfs een verkooppunt voor kaartjes en een snackkar aanwezig. Alleen het partytentje is een beetje zielig, ben benieuwd waar de reizigers mogen wachten als het koud en regenachtig is. Misschien wel in één van de bussen.
Zo komen die Mercedes Integro's ook nog van pas.
In Deventer was niet veel te zien, alleen een afgesloten perron :-).

Vervolgens nog even doorgereden naar Goor, waar met NS-materieel extra diensten werden gereden ten behoeve van de omreisroute via Zutphen-Hengelo.
Syntus kon het blijkbaar met een los Lintje af.
En hier Buffels 3433 en 3435 als extra trein naar Zutphen.

Het hele gebeuren duurt dus nog ruim een week, en dan hopen dat men op tijd klaar is.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Maurits, leuke blog maar heel erg flauw om de refo's erbij te halen, zelfs op somda. Als Prorail het in de planning had staan, was de bouwplaats echt wel bezet geweest.