zondag 12 mei 2013

Thalys een aparte vervoerder?

Even vooruitlopend op een mogelijk verweer van NS Hispeed/Thalys/NMBS. Volgens de medewerkster bij het loket in Brussel gisteren is de Thalys "een geheel aparte vervoerder". Mogelijk gaat NS Hispeed zich hier in een verweer op beroepen.

Wie echter kijkt op Thalys.com->Over Thalys (link) leest letterlijk het volgende:
"Het kapitaal van Thalys International is als volgt verdeeld :
62% voor de SNCF, 28% voor de NMBS en 10% voor de DB.
Thalys International verzorgt het commerciƫle spoorwegvervoer van passagiers ten behoeve van de NMBS en de SNCF naar de volgende bestemmingen : Parijs, Brussel, Amsterdam, Keulen.
Thalys is een gezamenlijke dienstverlening van de Belgische, Franse en Nederlandse spoorwegen."
Hierin erkent Thalys zelf dus expliciet dat ze in eigendom is van SNCF, NMBS en DB. Verder wordt nog extra benadrukt dat het een gezamenlijke dienstverlenging betreft van de Belgische, Franse en Nederlandse spoorwegen. Thalys is dus een aparte treincategorie, maar zeker geen losstaande maatschappij.

2 opmerkingen:

Rian zei

Je vervoerders kun je aflezen aan de codes op je ticket. Kapitaalverdelingen zijn daarvoor niet interessant. Voor een Thalys-rit Belgiƫ - Nederland zijn de vervoerders NMBS en HSA.

Anoniem zei

Er is inderdaad een verschil tussen kapitaalverdeling (wie heeft hoeveel aandelen waarin) en "vervoerder".
Vervoerder is de partij, die de verantwoordelijkheid voor het vervoer heeft. Dat zie je aan de codes op je ticket - maar het betekent bijvoorbeeld ook, dat de trein rijdt onder de toegangsovereenkomst (contract met infrastructuurbeheerder) van die betreffende vervoerder.
Voor een ritje Amsterdam-Brussel rijdt de trein die volgens de lak op de buitenkant "Thalys" heet en volgens loket Brussel "een geheel eigen vervoerder is" feitelijk onder de toegangsovereenkomst van HSA (op het net van ProRail) en onder de toegangsovereenkomst van NMBS (op het net van Infrabel).
Dat betekent bijvoorbeeld, dat HSA in Nederland verantwoordelijk is voor de toelating van de trein op het ProRail-net. Feitelijk reis je dus met "NS-International" tot aan Breda Grens, en met "NMBS" vanaf Breda Grens.