zondag 13 mei 2018

Werkzaamheden in de Zuidelijke Randstad

Werkzaamheden aan het spoor; een noodzakelijk kwaad. Alle respect voor de vrouwen en mannen die bij nacht en ontij tunnels aan het inschuiven zijn, wissels vervangen of sporen slijpen. Op die manier houden we ons spoornet veilig en comfortabel. De keus om de reizigers hiermee niet op te zadelen op werkdagen lijkt me logisch. En buiten dat, mijn WeekendVrij is dusdanig belachelijk goedkoop dat ik het een soort van "logisch" vind dat je af en toe om moet reizen of in een exotische touringcar gestopt wordt om je bestemming te bereiken.

Vanmorgen kwam echter wel even het moment waarop ik me afvroeg of er niet teveel werkzaamheden waren gepland, daarbij liet de reisinformatie ook nogal te wensen over. Na een geslaagd songfestivalavondje en overnachting bij een vriend in Rotterdam wilden we rond 11 uur per trein terugreizen naar huis. Mijn reisgenoten wilden naar Utrecht respectievelijk Zwolle, mijn reisdoel was de voordeur van Villa Spoorzicht vlakbij Leiden Lammenschans. Door werkzaamheden bij Gouda konden de reizigers naar Utrecht en Zwolle niet gebruik maken van de directe IC-trein via de Kaasstad.

Het alternatief voor Utrecht was via Schiphol. Volgens de werkzaamhedeninformatie was de dienstregeling van de Intercity-Direct "aangepast" en bedroeg de extra reistijd een kwartier. Een korte check van de reisplanner bracht echter aan het licht dat er tot 12 uur helemaal geen Intercity-Direct-treinen reden en na 12 uur slechts 1x per uur (met op de uren waarop geen Thalys rijdt soms een tweede trein per uur). Dat is dus niet "aangepast", maar "rijdt helemaal niet tot 12 uur en daarna een klein beetje".

Nu de HSL geen optie was, bleef alleen de route via Delft en Leiden over. Ook hier was de dienstregeling "aangepast". Het bleek dat er niet ieder kwartier een IC-reed richting Den Haag HS en Leiden Centraal, maar slechts ieder half uur. Ook hier weer geen duidelijke melding bij de werkzaamhedeninfo.

Uiteindelijk konden we dus niet via de originele route reizen, ook niet via de omreisroute en was de treindienst op de tweede omreisroute uitgedund. De losse VIRM-6 was akelig vol voor een zondagochtend, wij konden nog een zitplaatsje bemachtigen, maar veel reizigers moesten genoegen nemen met een volgepropt balkon.

Het lijkt erop dat er hier in de coördinatie van de werkzaamheden iets grondig mis is gegaan. Hoe kan het gebeuren dat heel Gouda plat ligt en de geadviseerde omreisroute (de IC-Direct) er ook planmatig uitgegooid wordt en de treindienst op de tweede omreisroute (via Delft) ook uitgedund is. Dan vraag je wel veel van de weekendreizigers.

Daarbij is de werkzaamhedeninfo meer verworden tot het rondstrooien van verzachtende communicatie-opleidingstermpjes als "aangepaste dienstregeling" en "u kunt gebruik maken van de overige treinen", dan duidelijke informatie waar de reiziger wat aan heeft. Op deze manier wordt de reiziger het bos ingestuurd, de ergenis groter en wordt het begrip voor werkzaamheden kleiner.

Geen opmerkingen: