zondag 12 mei 2013

Maakloon

Door mijn reisgenoot en een lezer werd ik gewezen op de hoogte van het "maakloon" wat ons gisteren is aangerekend (het "maakloon" is een typische half Nederlandse NMBS-term en is de verhoging die je betaalt als je aan boord van de trein een kaartje koopt in België).

Het volgende wordt geschreven over het "maakloon" (bron).

>> Waarom moet u meer betalen dan enkel de ritprijs?
De algemeen geldende regel van toepassing voor elke reiziger is dat deze in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs dat hij ten allen tijde moet kunnen voorleggen aan de controlebediende, om zijn recht op vervoer te kunnen aantonen.

Wanneer een reiziger die niet in het bezit is van een geldig vervoerbewijs de treinbegeleider hiervan verwittigt vóór het instappen of onmiddellijk na het opstappen, wordt hij onmiddellijk uitgenodigd om de prijs van de reis te betalen verhoogd met het maakloon van 3,00 EUR . In geval van niet onmiddellijke betaling zal de prijs van de reis verhoogd worden met een administratieve toeslag van 7,70 EUR.

Wanneer de reiziger daarentegen nalaat om de treinbegeleider te verwittigen vóór het instappen of net na het opstappen, wordt de prijs van de reis bij onmiddellijke betaling verhoogd met de forfaitaire toeslag van 12,50 EUR of met 60,00 EUR (30,00 EUR voor minderjarigen) bij niet-onmiddellijke betaling.
 
Naast het feit dat de treinbegeleider ons onterecht een boete heeft gegeven (we waren in het bezit van een geldig vervoersbewijs en mochten op grond van EU-verordening 1371/2007 met de Thalys mee), heeft hij ons ook het verkeerde maakloon aangerekend. We hebben ons voor het instappen gemeld en hebben er voor gekozen om niet aan boord van de trein te betalen. Het correcte bijpassende maakloon dient dus €7,70 te zijn.

De treinbegeleider heeft echter een maakloon van €60 gerekend alsof wij hem niet ingelicht hebben voor het instappen en ons pas aan boord van de trein aantrof zonder geldig vervoersbewijs. Dubbel fout dus. Ook dit gaan we natuurlijk meenemen in onze brief.

Geen opmerkingen: