vrijdag 27 augustus 2010

Osnabrück-Hamburg

Vanaf Osnabrück reis ik verder met de IC naar Hamburg. Zoals altijd op dit traject is de trein te laat (ruim 15 minuten in dit geval) en zit het ding goed vol, gelukkig heb ik gereserveerd. Er zit een blinde mevrouw naast me, ze praat in zichzelf lijkt het wel. Later blijkt dat ze met twee andere blinde reizigers voor haar zit te praten, tja, je hoeft elkaar ook niet aan te kijken als blinde.

Na aankomst in Hamburg het stuurrijtuig even op de foto gezet.
 
Overzicht van de stationshal van Hamburg Hbf, de 218 die komt aanrijden gaat de trein waarmee ik aangekomen ben verder brengen naar Puttgarden.
 
Vervolgens per S-Bahn naar Hamburg Altona voor de volgende trein, ICE1105. Bij de Media Markt in station Altona scoor ik nog even een internet-USB-stickje voor mobiel internet. Voor €15 kun je 5 dagen onbeperkt internetten en krijg je het stickje erbij, dat is niet duur.

Hier de achterkant van ICE1105, de aanwezigheid van een 101-locomotief zou een IC verraden.
 
Toch is het echt een ICE, het koersbordje vermeld dit ook.
 

Deze trein wordt gereden door het materieel van de Metropolitan. Dit was een luxe trein voor het zakelijke segment met razendsnelle reistijden tussen onder andere Hamburg en Köln en Berlijn en Köln. De verbindingen zijn eind 2004 opgeheven en deels vervangen door normale ICE-verbindingen (sommmige als ICE Sprinter met toeslag). Het materieel wordt sindsdien in andere treinen ingezet en rijdt sinds december een aantal ritten tussen Hamburg en Berlijn vanwege de problemen met de ICE-T-treinstellen.

Geen opmerkingen: