donderdag 23 oktober 2008

Innotrans part 1 of....



Begin oktober ben ik samen met een vriend naar Berlijn geweest om Innotrans te bezoeken. Om zo lang mogelijk van de dag te kunnen genieten ging de heenreis per CNL379 "Kopernikus" van Amsterdam Centraal naar het immer boeiende treinstation Berlin Schönefeld Flughafen.

Deze CityNightLine wordt onderweg een aantal keren aan- en weer afgekoppeld. De trein vertrekt uit Amsterdam gezamenlijk met koersrijtuigen naar Kopenhagen, Warschau, Minsk en Moskou. Via een toeristische route door het Ruhrgebied (via Köln) om zoveel mogelijk reizigers op te pikken bereikt de trein tegen tweeën Hannover Hbf. Hier worden de rijtuigen naar Kopenhagen afgekoppeld en aan de CNL München-Kopenhagen gekoppeld. Als vervanging worden vanuit deze trein de koersrijtuigen Basel/Münche-Warschau/Moskou weer aangekoppeld. Zo rijdt de trein dan verder richting Berlijn, waar het treindeel richting Dresden en Praag in Berlijn Ostbahnhof weer afgekoppeld wordt. Ter versterking worden er vervolgens een aantal Tsjechische zitrijtuigen aangekoppeld, die een dagrandverbinding van Berlijn naar Praag bieden. Al dit gerangeer lijkt omslachtig, maar wordt puur gedaan om te voorkomen dat je midden in de nacht je bed uit moet om over te stappen.

Vanaf Berlijn Ostbahnhof staat er een meerspanningsloc serie 371/372 van de Tsjechische spoorwegen voor de trein, die zonder problemen onder de 15.000 volt wisselspanning in Duitsland kan rijden, als ook onder de 3.000 Volt gelijkspanning in Tsjechië. De locs zijn nog een mooi Oostblok-product, ze zijn gebouwd net voor de val van de Muur eind jaren tachtig. De DB heeft ook een aantal van deze machines in dienst onder het serienummer 180.

Binnenkort meer over Berlijn en Innotrans

Geen opmerkingen: